Historiaa

Junkkareiden suunnistusmenestystä

Kalajoen Junkkareilla on 1960-luvulta omaakin menestystaustaa Kalevan Rastiviestistä, sillä seura oli 1966 toinen vain kolmen sekunnin päässä voitosta. Voitto ratkesi vasta loppuviitoituksella ruotsalaisen OK Vargenin Edvard Karlssonin ollessa Pentti Jaakolaa nopeampi. Junkkareiden muut suunnistajat olivat Raimo Puskala, Reino Manninen, Erkki Manninen ja Pentti Himanka, joka nosti seuransa kärkeen viimeisessä vaihdossa.

Junkkarit johti Kalevan rastiviestiä viimeisessä vaihdossa myös kesällä 1961, mutta tuli hylätyksi ankkuriosuudella. Kalajoen silloista suunnistustasoa osoittaa se, että Junkkareiden kakkosjoukkue eteni tässä viestissä seitsemänneksi. Kakkossijansa lisäksi Junkkarit ylti sekä 1965 että 1967 Rastiviestin neljänneksi, kerran kuudenneksi ja kaksi kertaa seitsemänneksi. Kokonaisuutena katsoen Junkkarit oli viestin tasaisin menestyjä 1960-luvulla, joka oli Kalajoen suunnistuksen toistaiseksi parasta aikaa. Kesällä 1965 Junkkareiden joukkue suunnisti toiseksi Lakeuden Viestissä Pietarsaaressa ennen suurinta ennakkosuosikkia GIF:ia. Vapun tienoilla käydyt kansalliset olivat 1990-luvun lopulle saakka Junkkareiden oman kesäsuunnistuksen pääkilpailu, joka avasi Keski-Pohjanmaan suunnistuskauden ja keräsi usein varsin kovatasoisen osanoton.

Kalajoen Junkkareiden suunnistuksen menestyksekkäin arvokisakävijä on ollut uraansa edelleen jatkava Kalle Junnikkala, joka voitti 1997 yhden hiihtosuunnistuksen maailman cupin osakilpailun ja ylti vuotta aikaisemmin yleisen sarjan Suomen mestaruuteen. Lisäksi hänellä on useita muita SM-mitaleja talvirasteilta. Junnikkala on ollut kolmen parhaan joukossa myös Pohjoismaisissa mestaruuskilpailuissa sekä Naganon olympialaisten talvikisojen yhteydessä suoritetussa lajin esittelykilpailussa. Junkkarit menestyi 1990-luvun hiihtosuunnistuksissa valtakunnallisesti myös joukkuekilpailuissa.

LAURI JÄRVINEN

Kalajoen Junkkarit ry